خرید نهال

امور نمایندگی ها

محوطه و فضای سبز

گلهای آپارتمانی و زینتی

نهال های غیر مثمر

نهال های مثمر

ازدیاد انگور

 ازدیاد انگور

ازدیاد مو از 2 راه امکان پذیر است:

الف- ازدیاد غیر جنسی                        ب- ازدیاد جنسی

الف- ازدیاد غیرجنسی:

1- قلمه زدن: برای این کار هر گاه در پاییز خواستیم قلمه بزنیم، از شاخه های سال جاری که مقداری هم شاخه دو سال داشته باشد، استفاده می کنند. قسمت دو ساله را در انگور کاری کلید می نامند. طول قلمه ها را 60 تا 80 سانتی متر می گیرند. بعد از بریدن در پاییز آنها را از زیر ماسه های نرم، مرطوب و نسبتاً سرد تا بهار نگه می‌دارند. در بهار و زمان درختکاری، آنها را نخست مدت 48 ساعت در داخل آب می خوابانند به طوری که در آب کاملاً غرق باشند. آنگاه آنها را می کارند.

قلمه ها را می توان در آذر یا دی ماه هم گرفته در سرمای 4 درجه و هوای مرطوب تا بهار نگه داشت. با گرم شدن هوا از سردخانه بیرون آورده و کاشت.

اگر در بهار بخواهند قلمه بگیرند، باید از شاخه های یک ساله استفاده شود که همراه چند سانتی متر از شاخه 2 ساله (کلید) است.

 

2- خواباندن: شاخه های دراز یک ساله و یا امسال را در پاییز زیر خاک می کنند و به وی فرصت می دهند که ریشه بدهد و حتی جوانه اش به گیاه تازه ای تبدیل شود. باید مواظب بود که شاخه ها ضعیف نباشند. همیشه قوی ترین شاخه های یک ساله را انتخاب می کنند. این کار معمولاً یک سال طول می کشد. از بین راه های مختلف ازدیاد مو، روش خوابانیدن شاخه ها بهترین نتیجه را می دهد که بعلاوه گیاه تولید شده زودتر نیز به بار می نشیند و به همین دلیل هم متداولترین روش در ازدیاد نهالهای انگور است.

 

3- پیوند: پیوند نیز یکی از راههای ازدیاد غیر جنسی است و در مورد درخت انگور معمولاً از پیوند اسکنه ای استفاده می شود. زمان پیوند فصل پاییز است و درخت انگور پیر و فرتوت را از نزدیکی خاک بریده، در مقطع آن شکافی ایجاد کرده و جوانه یا پیوندک انگور مرغوب را در شکاف قرار می دهند. این عمل در انگور وحشی و غیر مرغوب نیز صورت می گیرد. به زبان ساده تر اینکه پیوندک مرغوب را روی پایه های وحشی پیوند می کنند که از تقاطع VITIS RIPARIA X VITIS SOLDNIS به دست می آید و در مقابل شپشک ریشه مو و همچنین بیماری های قارچی ریشه بسیار مقاوم است.

در اوایل قرن حاضر قسمت اعظم باغهای انگور اروپا به وسیله شپشک ریشه مود از بین رفته و خشک شده و بقیه هم در حال از بین رفتن بودند. پیوند کردن موهای اروپایی  روی پایه های آمریکایی نام برده در بالا، توانست تمام تاکستانهای آلوده اروپا را از نابودی حتمی نجات دهد. امروزه هم تمام انگورها در اروپا و امریکا روی همین پایه ها پیوند می شوند.

 

4- ازدیاد به وسیله جوانه: راه دیگری است برای ازدیاد غیرجنسی، برای این کار یک جوانه را که خوب رشد کرده، با یکی دوسانتی متر چوب در سمت راست و چپ آن بریده و داخل خاک یک گلدان افقی گذاشته و فشار می دهند به طوری که داخل خاک فرو رفته تنها جوانه از خاک بیرون باشد. گلدان را باید در اطاق یا محیط گرم گذاشت چون جوانه برای رشد، به خاک گرم احتیاج دارد.

 

 

ب) ازدیاد جنسی:

1- ازدیاد به وسیله بذر: این هم وسیله دیگری برای ازدیاد مو است که بسیار مرسوم نیست و معمولاً مو را از این راه زیاد نمی کنند چون ازدیادی است جنسی. اگرچه مو گیاهی است خود گشن یعنی، مادگی آن معمولاً به وسیله گرده های خودش بارور می شود، ولی امکان دریافت گرده از گیاهان دیگر نیز برایش وجود دارد. بنابراین، با ازدیاد به وسیله بذر، هرگز از اطمینان صد در صد نمی توان برخوردار بود. از ازدیاد به وسیله بذر معمولاً برای ایجاد واریته های تازه انگور استفاده می شود.

برای این کار، بذر مو را پس از گرفتن خوب شسته و داخل ماده ای قارچ کش به مدت 5 دقیقه قرار می دهند تا تمام اسپورهای قارچهایش کشته شوند. آن گاه آنرا در محیطی  مرطوب و سرد (حدود 4 درجه) تا زمانه کاشت در بهار، نگهداری می‌کنند (STRATIFICATION) و در بهار پس از گرم شدن هوا در زمین یا خزانه می کارند. بهترین زمان کاشت برایش، فروردین و اردیبهشت ماه است.

ازدیاد مو چه به صورت قلمه و چه به وسیله خواباندن و چه با استفاده از بذر باشد، بهتر است مراحل مختلف رشدش تا آنجا که ممکن است، در گلدان صورت پذیرد تا دقیقاً ارزنده و سالم بودن گیاه، مطمئن شویم. در این حال کاشت آن در زمین نهایی نیز در هر فصل از سال امکان پذیر خواهد بود و گیاه کاشته شده هم خشک نمی شود.